Sunday 3 June 2012

Siri Program Mengurangkan berat Badan Dr.Diet

Atas permintaan ramai hari ini saya akan berkongsi satu lagi kebaikan produk Elken..Siapa yang tidak mengimpikan berat badan yang ideal? Semua orang menginginkannya. Jadi pada hari ini saya akan berkongsi kebaikan produk elken yang boleh membantu setiap orang untuk mencapai impian mereka. Tiada yang mustahil di dalam dunia Elken yang penting keinginan yang membara di hati.




Menurut laporan NST 29/9/06, Malaysia mempunyai jumlah rakyat gemuk yang paling ramai di Asia. Adakah berita ini menakutkan? Jumlah rakyat Malaysia yang gemuk melebihi jumlah di beberapa negara maju, antaranya Jerman dan Perancis. Di sepanjang 10 tahun yang lepas, jumlah tersebut telah meningkat sebanyak sekali ganda. Ianya membawa kepada peningkatan jumlah pesakit hipertensi dan kencing manis.


Menurut kajian MySoN, sebab utamanya ialah kesenangan hidup dan gaya hidup tidak sihat. Antaranya makan terlalu banyak, terutamanya makanan segera dan minuman berkarbonat; suka naik lif (walaupun satu tingkat), dan tiada atau terlalu sedikit bersenam.


Seseorang yang mempunyai berat badan 10% melebihi dari berat piawai dianggap gemuk. Orang yang gemuk adalah lebih cenderung mendapat komplikasi kesihatan berbanding populasi normal. Jika berat badan anda melebihi 10% berat piawai, risiko untuk menemui maut lebih awal meningkat sebanyak 9% bagi wanita dan 13% untuk lelaki.


Punca-punca
v Memakan berlebihan
v Memakan jenis makanan yang kurang sesuai.e. makanan yang tinggi dalam karbohidrat
v Kekurangan aktiviti dan senaman
v Faktor-faktor genetik
v Gaya hidup
v Faktor-faktor hormonal.


Risiko-risikoMasalah kesihatan yang bertambah dengan kegemukan
v Penyakit-penyakit jantung
v Darah Tinggi
v Gout
v Masalah pundi hempedu
v Kencing manis
v Osteoatritis pada pinggang, lutut dan tulang belakang
v Lebih cenderung mendapat kemalangan
v Pembengkakkan salur darah pada kaki
v Kemurungan
v Kesusahan semasa kehamilan


Tanda-tanda dan Gejala-gejala
v Peningkatan berat badan
v Kesusahan bernafas
v Kepenatan
v Sakit dan pembengkakkan pada sendi-sendi



Masalah gebu, gempal dan gemuk beri ancaman psikologi


Pendapat;

‘MASALAH 3G’ iaitu Gebu, Gempal dan Gemuk bukan sahaja memberi kesan kepada kesihatan tetapi turut mempengaruhi psikologi individu.



Apabila 3G menyumbang kepada peningkatan risiko masalah kesihatan antara lainnya seperti mendapat kanser payu dara, kanser kolon, prostat, ia juga turut memberi kesan psikologi yang boleh membawa kepada konsep kendiri yang rendah, penarikan diri daripada membina hubungan, pengasingan sosial, kebimbangan dan kesankesan psikologi yang lain.


Kajian Bahagian Kawalan Penyakit Kementerian Kesihatan menunjukkan hampir 20 peratus penduduk dewasa dan 21 peratus kanak-kanak di negara ini mengalami masalah 3G.
Gejala 3G ini dikatakan menjadi masalah kesihatan yang semakin serius. Ini kerana kegemukan adalah permulaan untuk mendapat penyakit kronik seperti jantung, koronari, diabetes dan strok.


Memandangkan gejala 3G ini sudah menjadi masalah kesihatan yang semakin serius, langkah-langkah pencegahan perlu dilaksanakan oleh semua pihak.


Masalah kegemukan bukan sahaja dialami oleh penduduk negara ini. Kajian oleh American Medical Association menunjukkan peningkatan jumlah kes gemuk berlebihan dari tahun 1991 hingga 1998 di Amerika Syarikat (AS).


Seorang ahli psikologi menjelaskan bahawa masyarakat AS mempunyai wang yang lebih dan mengalami gaya hidup yang lebih sibuk.
Oleh itu, cara pemakanan turut berubah di mana mereka lebih menggemari makanan segera.


Kajian tersebut juga menunjukkan masalah kegemukan berbeza mengikut demografi. Kajian itu mendapati terlalu banyak makanan yang menyelerakan dan kurang senaman adalah juga antara punca kegemukan.


Di negara ini, 3G antara lainnya disebabkan daripada perubahan gaya hidup rakyat negara ini ekoran pertumbuhan pesat sosioekonomi yang memberangsangkan.


Seperti yang dikatakan, kesan 3G juga turut dirasai secara psikologinya. Kanak-kanak yang mengalami masalah kegemukan berlebihan sering menerima stigma oleh rakan-rakan sebaya mereka. Menerima ejekan dan panggilan nama serta mengalami pengasingan sosial, tidak diterima oleh rakan-rakan adalah antara kesan-kesan yang boleh diterima oleh pelajar-pelajar sekolah yang menghadapi masalah kegemukan berlebihan (Strauss & Pollack, 2003).
Kesan-kesan segera kegemukan berlebihan dikaitkan pula dengan kesan psikologikal seperti mempunyai konsep kendiri yang rendah, mengalami masalah psikologikal seperti mempunyai tingkah laku untuk mengawal berat badan yang tidak sihat seperti bulimia.


Kanak-kanak yang mengalami masalah gemuk yang berlebihan juga dilaporkan lebih cenderung untuk mengamalkan diet yang berlebihan, tidak makan mengikut jadual waktu yang sepatutnya dan menghabiskan masa yang panjang di hadapan televisyen.


Kesan jangka masa panjang pula ialah mereka menerima layanan yang kurang adil di tempat kerja dan kadar perkahwinan yang rendah (Puhl & Brownell, 2003).


Bagaimanapun, tidak semua kanakkanak yang mengalami kegemukan berlebihan mengalami masalah psikologi. Kanak-kanak yang sering bercakap dengan ibu bapa mereka tentang tabiat pemakanan kurang berkemungkinan terlibat dalam tingkah laku tidak sihat.


Beberapa cadangan telah diberikan untuk mengurangkan masalah 3G ini. Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek mencadangkan dua amalan asas untuk menangani masalah 3G ini iaitu mengambil makanan berkhasiat mengikut keperluan tubuh dan melakukan aktiviti fizikal yang mencukupi.


Cadangan lain ialah media boleh menunjukkan program-program kecergasan dan cara-cara menangani kegemukan.


Melakukan senaman sekurang-kurang 30 minit sehari, tiga kali seminggu juga dikatakan dapat mengurangkan masalah kegemukan. Masalahnya ialah adakah kita cukup beriltizam untuk melakukan senaman seperti yang dicadangkan. Penggunaan makanan yang tinggi kandungan lemak dan gula juga patut dikurangkan.

– SAPORA SIPON,
Universiti Sains Islam Malaysia (USIM).
Cubit perut di antara pusat dan tulang pinggul. Ukur "cubitan" itu. Lapik kulit yang melebihi 25mm (1 inci) menunjukkan berat yang berlebihan.


Kita semua tahu makan berlebihan, gaya hidup tidak sihat dan kurang senaman boleh menyebabkan kegemukan. Persoalannya kenapa kita membiarkan ianya berlaku? Adakah kita suka dengan keadaan ini. Sudah tentu tidak, kita suka badan yang slim.

Bagaimana cara mengatasi masalah ini??


DR. Diet

Penyelesaian untuk Pengurusan Berat Badan Berpanjangan
Meninggalkan hidangan, menahan lapar, senaman melampau – sering kedengaran?Kebanyakan metode diet menekankan pengambilan kalori yang amat rendah dan penurunan berat badan mendadak. Ini selalu mengganggu kadar metabolik kita dan menyebabkan kehilangan air dan otot yang melampau, keletihan dan masalah kesihatan. Lebih teruk, berat badan biasanya akan memantul semula kemudian


Dengan program pengurusan berat kalori sederhana rendah Dr Diet, anda kini boleh menghilangkan, mengekalkan atau menambah berat secara sihat, fleksibel dan selamat. Ia direka untuk menguraikan lemak melalui ketosis lembut sementara mengekalkan kadar metabolik, maka kehilangan berat bukanlah disebabkan kehilangan air atau otot, dan pemantulan berat tidak akan berlaku.


Salah satu kebaikan hebat Dr Diet ialah fleksibilitinya. Dengan Dr Diet, anda masih boleh mengambil sekurang-kurangnya 1 hidangan normal harian, maka tiada keperluan untuk menahan lapar, menahan nafsu makan atau mengabaikan kesemua temu janji makan tengah hari atau malam. Dr Diet juga mengekalkan kesihatan dan tenaga anda kerana ia diformulasikan berasaskan Rekomendasi Panduan Makanan Asia dan mengandungi banyak vitamin, mineral dan serat diet yang penting.


Keberkesanan Dr Diet dalam kajian klinikal Johns Hopkins University of Medicine menunjukkan bahawa lelaki secara purata kehilangan 30kg dan wanita 21kg sepanjang tempoh 16 minggu. Formula ini juga digunakan di kebanyakan hospital, direkomenkan oleh lebih daripada 15,000 doktor di Amerika dan digunakan oleh lebih daripada jutaan pengguna.



Dalam satu kajian kes yang dikendalikan ole Dr. Cheskin dan Dr. Crowell dari JHUM terdapat peserta yang menggunakan rancangan penggantian hidangan Dr Diet, secara puratanya, peserta lelaki kehilangan 30kg dan peserta wanita 21kg dalam jangka masa 16 minggu.
Institusi Utama di Amerika Syarikat yang menggunakan formula Dr Diet:
Pusat Pengurusan Berat Badan Johns Hopkins, Maryland
Universiti Vermont, Vermont
Klinik Mayo, Florida
Hospital Mount Sinai, New York
Universiti Hospital Miami, Florida
Universiti Georgetown, Washington D.C
Formula Dr Diet telah diluluskan untuk jualan secara bebas oleh Pentadbiran Dadah dan Makanan Amerika Syarikat (FDA). Ia telah digunakan di hospital utama, disyorkan oleh lebih daripada 15,000 pakar perubatan di Amerika Syarikat dan digunakan oleh lebih daripada 1 juta pengguna.


Apa Keistimewaan Dr Diet?
Dr Diet ialah suatu rancangan penggantian hidangan yang berkalori sederhana rendah untuk membantu mengurangkan berat badan ke tahap yang sihat dan diingini tanpa mengabaikan nutrien harian yang diperlukan oleh tubuh kita. Ia telah diuji dan disahkan selamat disunakan tanpa memerlukan pamantauan perubatan.




Bagaimana Dr Diet Berfungsi?

Karbohidrat pada paras sederhana digunakan selama beberapa hari, untuk mencipta kekurangan glukosa - bahan bakar yang amt diperlukan dalam tubuh.
Tubuh berusaha mencari gantian seperti glikogen sebagai sumber tenaga. Sebaik sahaja glikogen habis, ia terpaksa mencari sumber tenaga lain
Dr Diet mengandungi karbohidrat dan protein sederhan yang membantu melindungi otot daripada dimetaboliskan kepada tenaga. Oleh itu, badan beralih kepada lemak simpanan untuk menghadapi darurat.
Otot tidak dimetaboliskan dan kecergasan badan dikekalkan. Lemak diurai kepada asid lemak bebas ( molekul lemak yang lebih kecil ) dan kemudian dioksidakan kepada keton oleh hati. Akhirnya, ia akan dikeluarkan secara sedikit-sedikit dalam pembuangan air kecil - suatu proses yang sihat dan berkesan untuk mengurangkan lemak badan yang dikenali sebagai Ketosis Sederhana.
Soalan-soalan yang sering Ditanya


Adakah Dr Diet dianggap sebagai diet berprotein tinggi?

Tidak, kerana ia hanya mengandungi 12g protein dalam setiap hidangan. Lagipun, Dr Diet menggunakan protein soya yang tidak serupa dengan protein susu / protein yang didapati pada produk-produk lain. Tambahan pula, program ini membenarkan pengambilan protein tambahan dalam hidangan biasa harian. Perbezaan Dr Diet dan produk-produk Diet Berkalori Sangat Rendah (VLCD) 'puasa sepenuhnya' yang lain ialah Dr Diet mempunyai paras karbohidrat yang lebih tinggi. Ini kerana Dr Diet merupakan satu program jangka panjang yang direka bukan sahaja untuk pengurangan berat badan malah juga untuk meningkatkan kesihatan keseluruhan.


Perlukan saya bersenam apabila mengikuti program Dr Diet?
Ya, ia adalah penting. Bermula dengan satu pelan senaman ringan, Selepas tiga hingga empat minggu, anda boleh meningkatkan tahap aktiviti anda.


Bolehkan saya mengambil suplemen kesihatan seperti Spirulina, Vitamin C, EPA dan suplemen kesihatan / traditional lain?
Ya, boleh. Ini adalah kerana Dr Diet ialah hidangan penggantian yang akan menyediakan nutrien harian yang diperlukan. Suplemen kesihatan yang dinyatakan di atas pula menjamin perlindungan yang lebih lengkap untuk aktiviti metabolisme biasa dalam tempoh pengurangan berat badan. Walau bagaimanapun, alkohol tidak boleh diambil apabila menjalankan program ini.


Mengapakah saya mesti minum air yang banyak?

Dalam program pengurangan berat badan seperti Dr Diet, tubuh anda memerlukan air tambahan untuk menyingkirkan bahan sampingan metabolisme lemak-keton. Air tidak akan menyebabkan penurunan berat badan, sementara menambahkan keefisienan tubuh untuk menyingkirkan 'bahan buangan' di dalam tubuh. Minumlah sekurang-kurangnya 8 gelas air sehari.


Boleh saya campurkan Dr Diet dengan minuman lain contohnya Milo, Ovaltine, Horlicks dan gula?
Elakkan mencampur minuman lain dengan Dr Diet. Paket ini hanya boleh dicampurkan dengan air sejuk. Anda boleh mengambil minuman lain sebagai sebahagian daripada program hidangan / kudapan yang bijak anda.



Adakah Dr Diet disahkan HALAL?
Ya, Dr Diet disahkan HALAL oleh Lembaga Nutrisi dan Makanan Islam di Amerika Syarikat.


Adakah pengambilan Dr Diet akan menjejaskan peluang kehamilan?

Tidak, tiada bukti saintifik yang menyokong penyataan ini. Walau bagaimanapun, wanita yang hamil atau menyusukan anak patut elakkan program Dr Diet kerana tahap penyerapan dan pengambilan nutrien mungkin tidak mencukupi. Jika anda mengandung, hentikan program Dr Diet dan segeralah berjumpa dengan doktor anda.


Cadangan

Dr Diet sesuai untuk semua orang termasuk mereka yang berlebihan berat badan, berat badan biasa, berat badan berkurangan serta vegetarian.

Cadangan Pemakanan
Pengurangan berat badan beransur: 3 paket Dr Diet untuk menggantikan 2 waktu makan dan sebagai 1 snek setiap hari.

Pengekalan berat badan: Gantikan 1 – 2 waktu makan dengan 1 – 2 paket Dr Diet setiap hari.

Suplemen Nutrien (Untuk mereka yang kurang berat badan): 1 -2 paket Dr diet waktu pagi, petang atau malam sebagai snek.

Cubalah hari ini, kembalikan semula berat badan anda . Saya sihat,Anda sihat sama-sama sihat !!



No comments: