Monday 28 May 2012

4 Faktor Penyebab Sel Yang Tidak Sihat

1. Pemakanan yang tidak betul

Amat jarang sekali kita menitik beratkan tentang konsep pemakanan yang betul antaranya dengan mengambil makananan yang mengandungi kandungan lemak,karbohidrat,kolesterol,gula,Kalori,dan garam yang tinggi. Kurang mengambil makanan yang mempunyai vitamin,mineral, dan protein tumbuhan.

Senarai jenis makanan dilarang
Pengambilan makanan yang kurang sihat ini akan menyebabkan potensi untuk mendapat penyakit adalalah sangat tinggi berbanding dengan orang yang mengamalkan diet yang seimbang.










2.Pencemaran Udara

Dimana-mana ada sahaja pencemaran
udara. Tidak perlu kita lihat tempat
yang jauh. Cuba anda perhatikan keadaan sekeliling anda.Terutamanya di kawasan bandar.







3. Pencemaran Air

air oh air

















4.Kurang bersenam dan tekanan harian
Lebih separuh rakyat malas bersenam










Get your weight

Kekurangan 4 elemen ; Makanan yang sihat, Oksigen Air yang tulen dan Minda yang sihat membawa kepada persekitaran dalaman yang tidak seimbang.Apabila persekitaran dalaman tidak sihat ia akan menyebabkan sel separa sihat.Antara simptom-simptom sel separa sihat adalah seperti ; mudah letih, gastritis, cepat marah, tidak sabar, lenguh  dan sakit belakang, sakit kepala, daya ingatan lemah, sukar menumpukan perhatian,batuk & selesema, lenguh dan sakit bahu, pening kepala, lemah anggota badan,muka pucat, peluh dingin, jerawat, tiada selera makan, sembelit, nafas berbau, kulit kusam tidak berseri, kerap kencing, daya penglihatan lemah, kulit sensitif, imsomnia, rambut gugur, sakit sendi, muntah-muntah, demam, cirit-birit berpanjangan dll.

Akibatnya keabnormalan sel= sakit.Apabila sel sudah menjadi sakit ia akan memberi kesan kepada keseluruhan sistem. Antara penyakit-penyakit yang popular adalah kanser,penyakit jantung,penyakit pankreas,sirosis,sakit buah pinggang,ulser perut,tumor,diabetes dan penyakit paru-paru.

No comments: