Sunday 27 May 2012

Peningkatan taraf hidup serta berlakunya peningkatan tahap pembangunan di serata dunia telah melahirkan satu penyakit yang diketahui yang  telah muncul di kalangan manusia.
Penyakit yang diketahui ini biasanya menyerang manusia yang tidak arif tentang kesihatan kendiri.
Mereka lebih mementingkan gaya hidup yang kurang sihat di mana kebanyakan tidak menjaga kesihatan diri dengan baik. Oleh itu penyakit berbahaya yang sukar di ubati dengan ubat-ubatan telah dikatakan muncul. Penyakit ini dikenal sebagai penyakit moden.Antara contoh penyakit moden yang sangat popular dan diketahui pada masa ini ialah:

  • sakit jantung (hipertensi)
  • kencing manis (diabetes)
  • strok
  • darah tinggi 
Akibat kurang nya pengetahuan tentang bagaimana cara menjaga kesihatan maka seringkali kita terfikir bahawa apabila suda sakit barulah tiba masanya untuk pergi berjumpa dengan doktor. Tetapi hakikatnya jika kita arif tentang pengetahuan penyakit tersebut kita boleh mengurangkan risiko penyakit seperti ini.
Semua penyakit yang terjadi di atas adalah akibat daripada pemakanan yang tidak seimbang, kurang bersenam serta persekitaran  yang telah tercemar.


Peningkatan tahap pembangunan yang semakin meningkat kawasan hutan menjadi punca kepada bekalan okisigen semakin berkurangan. Asap dari kilang-kilang , kenderaan dan pembakaran terbuka mengakibatkan pencemaran udara yang tidak dapat dikawal terutamanya di kawasan bandar. Jika tidak ada pembangunan sukar untuk memajukan sesuatu kawasan namun apabila pembangunan itu dijalankan risikonya kita yang menanggungnya. Tahap kesihatan manusia semakin merosot lebih-lebih lagi apabila 10 pembunuh utama ini muncul yang dikatakan sebagai PENYAKIT MODEN akibat arus permodenan yang begitu pesat berlaku.


Dunia semakin sakit , juga begitu halnya kepada manusia-manusia yang ada penyakit yang datang adalah berpunca daripada sikap acuh-acuh terhadap gaya hidup masing-masing.Kerana terlalu mengejar kemewahan hidup berkerja sehingga melupakan bahawa suatu hari nanti penyakit seperti inilah yang akan menhancurkan hidup kita dengan begitu sahaja tanpa pengawalan serta pengetahuan bagaimana cara untuk mengatasinya.Kebanyakan daripada kita hanya tahu bahawa apabila kita sudah mengalami penyakit seperti ini barulah menghabiskan masa dan wang untuk berjumpa dengan doktor , walhal doktor sendiri tidak dapat menjamin kita dapat sembuh 100% peratus kebarangkaliannya amat kecil. Walaupun kita hanya dapat sembuh semantara sahaja tetapi bayangkan kos perubatan yang telah digunakan hanya semata-mata kita tidak memikirkan tentang mengapa perlu kita menjaga kesihatan dari awalnya. Pada masa kini kos rawatan adalah sangat tinggi beruntung jika seseorang itu punya kerja yang menjamin masa depan beliau dan juga punya wang untuk digunakan sebagai kos membayar segala beban kewangan yang dilalui semasa menjalani rawatan samada di hospital kerajaan atau pun swasta.
 
Perubatan? kebanyakan kaedah perubatan yang dijalankan di hospital lebih kepada sementara sahaja ia tidak dapat menyelesaikan masalah hingga ke akar umbi.Kita bernasib baik sebelum terlambat dalam artikel ini saya akan menerangkan apakah kaedah alternatif selain daripada ubat-ubatan yang boleh kita gunakan untuk mencegah dan mengatasi masalah penyakit moden ini . Terlebih dahulu kita mesti mengetahui apakah punca sebenar penyakit moden ini.
Peyakit moden boleh diatasi dengan cara membetulkan semula gaya hidup kita . Ada satu cara yang dipanggil sebagai kaedah rawatan terapi diet boleh membantu pesakit-pesakit moden malah jika di amalkan nescaya boleh menambah jangka hayat manusia . Ingatlah bahawa mencegah lebih baik daripada merawat namun jika ianya sudah terjadi jangan putus asa masih ada kaedah alternatif lain yang boleh digunakan selain bergantung sepenuhnya kepada kaedah rawatan ubat-ubatan yang keberkesanannya belum lagi pasti malah kesan sampingan akibat daripada pengambilan ubat-ubatan ini juga menambahkan lagi risiko ini.Perbandingan diantara kaedah rawatan ubat-ubatan dan kaedah terapi diet :

Terapi diet juga dikenal sebagai MRT program salah satu program terapi diet yang boleh mengatasi masalah penyakit moden. Kuasai MRT maka anda akan menjadi sihat , saya juga menjadi sihat dan kita semua menjadi sihat. Sama-sama kita memberitahu berita baik ini kepada semua rakan-rakan . Ingat setiap tindakan yang kita buat pasti dapat menyelamatkan nyawa seorang yang kita sayang . :)

No comments: